Nem, nem a Krasznaja Moszkva, bár illatát tekintve mondjuk hasonló: a Chanel N°5 már 100 éve a nők kedvence, és mi más ihlette volna, mint a szerelem?
A történet 1919 karácsonyán veszi kezdetét, Coco Chanel ekkor már elismert üzletasszony, az életét azonban egy hirtelen jött tragédia forgatja fel fenekestül: autóbalesetben meghal nagy szerelme és üzleti támogatója, Arthur „Boy” Capel. Hosszú, dermedt gyászából végül az az elhatározás rángatja ki, hogy megvalósítja a férfival közös, régi ötletüket, méghozzá egy parfüm megalkotását.
A fáma szerint Coco egy nyaralás során kérte meg Ernest Beaux parfümkészítőt, hogy alkosson neki egy különleges illatot. Azt az utasítást adta, hogy a nőknek szánt parfüm igazi női illat legyen, ne egy rózsa illata. Az orosz származású, egykor a cár alkalmazásában álló (így már minden érthető) parfümőr szakított a korabeli hagyományokkal, és nem egyetlen virág illatát álmodta meg ebben a kompozícióban, hanem egy igazi csokrot: 80 különféle virágból áll össze az illat, amelyben a jázmintól a májusi rózsán át többek között az ylang-ylang, a szantál és az aldehid is bekerült.
Ez utóbbi, a pletykák szerint Beaux asszisztensének figyelmetlensége révén löttyent a tervezettnél nagyobb mennyiségben az elegybe, s így létre is jött a sokak által elsőnek tartott szintetikus parfüm. A szintetikus összetevő révén az illat tovább megmaradt a bőrön, így jobban megfelelt a modern nők elvárásainak.
Coco Chanel 1921-ben, ötödik hó ötödikén dobta piacra az illatot a Chanel rue Cambon butikban, amellyel egy csapásra híres lett a divat után a parfümök területén is. A parfümőr számozott üvegcsékben mutatta be az elkészült változatokat. Chanel állítólag azért döntött az ötös szám mellett, mert a kollekcióit mindig május ötödikén mutatta be, így azt gondolta, ez a szám szerencsét fog hozni. Feltételezése be is igazolódott, olyannyira, hogy a parfüm a mai napig az eladási listák élén van, amit olyan sztároknak is köszönhet, mint Marilyn Monroe, akitől amikor megkérdezték, mit visel alvás közben, csak annyit felelt: „egy csepp Chanel No.5-ot.”
Az elmúlt száz évben rengeteg sztár beállt a legendás illat mögé, és a felkérés is emelt fényükön. Catharine Denevue, Nicole Kidman, Audrey Tautou, Gisele Bündchen, Marion Cotillard és igen, még Brad Pitt is volt a Chanel N°5 arca. Összegyűjtöttük a leghíresebb kampányokat, és biztosak vagyunk benne, hogy mindenkinek volt egy első, amire emlékszik, és eldöntötte, egyszer lesz ilyen parfümje!
Nekünk bizony Nicole Kidman a favorit! Nektek?