A locsolkodós húsvéti népszokások apropóján körbejártunk, milyen illatszerekkel szokás a hölgyek hajára loccsantani – és vajon miért lehet ugyanannak a márkának kétféle parfümje közt ötszörös árkülönbség.
Az árak és típusok közti eltérést leginkább és legelsősorban a felhasznált illóolajok mennyiségében kell keresni. Az illatszerek koronázott királynője, a deluxe, megfizethető illatkategóriát luxusjachttal felülről súroló Perfum 20-30% illóolajat tartalmaz – ez jóval több, mint fél napig ugyanolyan intenzív illatot hagy a testeden.
A klasszikus értelemben vett parfümnek az Eau de Parfumot szoktuk nevezni, mely 15 százaléknyi illóolajat tartalmaz. Ez a második legerősebb illóolaj-mennyiség az illatszerek között; ezeket a parfümöket úgy tervezték, hogy elég legyen egy-egy csepp belőlük a csuklóhajlatra, valamint az áll íve alá és nyolc óránál is tovább megőrzik illatukat.
Következő a sorban az Eau de Toilette, mely nagyjából 10 százaléknyi illóolajat tartalmaz. Természetesen ennélfogva többet is kell használni belőle, hogy olyan átható és egész nap tartós illata legyen, mint az Eau de Perfumnek.
Végül a kölni (eredeti nevén Cologne) illóolaj-tartalma 5 százalék; az ilyen típusú kölnik, spray-k és borotválkozás utáni arcszeszek szabadabban, nagyobb mennyiségben használhatók (de persze nem kell túlzásba esni; az illatszer magas alkoholtartalma miatt ugyanis elég intenzív marad így is az illat, úgyhogy ne használj annyit, amennyitől a liftben megfullasztod a kollégáidat!). Ez alatt csak a 3 százaléknál kevesebb illóolaj-tartalmú Eau Fraiche és az Aftershave marad, melyek 1-3 óráig biztosítanak maximum illatfelhőt.
Régen így volt, de mára olyan változatos a minőségi illatszerek palettája, hogy mindkét nem nyugodtan élvezheti mindkettőt. Vannak férfiasabb és nőiesebb jegyek a parfümkészítésnél: a gyümölcsökből és virágokból sajtolt olajok nőies aromákat adnak, míg a fűszer- és pézsmaillatok a férfias jegyeket húzzák alá egy parfümben.
Egyrészt (és főként) a fent említett illóolaj-mennyiség az, ami a nagy áreltérésekért felel. De emellett egy parfümöt jócskán drágíthat a minősége is: az illóolajok sokfélesége, melyek réteget képeznek és ahogy nap közben a bőrön viselve párolognak (illó-olaj ugye), úgy bontakoznak ki az alsóbb rétegek illatjegyei. Ezért érezheted gyakran azt egy parfümnél, hogy fél nap múlva nagyon hasonló, de mégis egész más illatot érzel a testeden. Egy minőségi, komplex parfüm akár háromszor is változtathat némiképp illatot a viselés során.
Ez a sokféleség nem jellemző például egy kölnire: leggyakrabban egyféle aroma jellemzi őket, így az illatok sem változnak, egydimenziósak maradnak. Az illóolajokon kívül mellesleg egy parfüm további összetevői nem túl drágák: leginkább alkohol és víz alkotja az üveg fennmaradó részét. Természetesen olykor az árképzésben az adott márka presztízsét, üvegjének dizájnját is meg kell fizetni, de a lényegi drágító elem a felhasznált illóolajok mennyisége és komplexitása.
Úgyhogy ha idén húsvétkor J’adore Diort vagy Givenchy-t locsolgatnál a leányra, legyen az inkább nagyon-nagyon finom csepegtetés – és ne valami ilyesmi!
Kellemes húsvéti ünnepeket kíván a Fashion Street!