Mi olyan vicces? – kérdezte a nagypapám, amikor a húgom felé fordítottam a telefont és mindketten hangosan vihogni kezdtünk. Egy mém – válaszoltuk, de ő csak értetlenül nézett ránk és elképzelni sem tudta, hogy most milyen nyelven káromkodtunk.
Mindannyian voltunk már olyan szituációban, hogy el kellett magyaráznunk valakinek valamit, de fogalmunk sem volt, hogyan kezdjünk hozzá. Én akkor éreztem ezt először, amikor apáék megkérdezték, hogy mi az a hashtag, utoljára pedig akkor, amikor a nagypapám – aki alighogy megtanulta helyesen kiejteni a pendrive szót – megkérdezte, hogy mi az a mém. Rá is vágtam volna helyből, hogy egy vicces kép, de ez nem feltétlen igaz. Mert ugye ez lehet videó is. Vagy csak felirat, vagy gyakorlatilag bármilyen szarkasztikus humorral fűszerezett vizuális tartalom. És bár a mém fogalmi jelentése valószínűleg az egész világon ugyanaz, mégis mindenki más-más típusait szereti és találja viccesnek. Vagy épp nem.
Szóval akkor mi is az a mém? A wikipédia szerint: neologizmus. Na de mi az a neologizmus? Megint csak a wikipédiát segítségül hívva, a neologizmus valami új nyelvi, vagy vizuális jelenséget takar. Nem vagyok benne biztos, hogy ez a definíció választ adna a nagypapám kérdésére, de ha nyelvtanórán szóba kerülne a téma, biztosan hasznosítani fogom ezeket az új ismereteimet. De akkor hogyan lehet elmagyarázni úgy, hogy még egy nem Z generációs fiatal is megértse? Egyáltalán, mióta léteznek a mémek? Kinek az ötlete volt, hogy DiCaprio A Nagy Gatsby-ben tartott pohárköszöntőjét kivágja és különböző vicces feliratokkal lássa el?
Az első mémek e-mailekben kezdtek elterjedni az 1990-es években – mert terjedésükhöz nyilván szükség volt internet-hozzáférésre –, de egyes források szerint már az 1920-as években készültek a mai mémekhez hasonló cinikus, gyarkan öniróniával megspékelt rajzok, mint például az alábbi kép.
Az ezredforduló után a social media felületek berobbanásával viszont kitörtek a – leginkább céges – levelezések zárt rendszeréből, a Youtube, Facebook, Twitter és más közösségi média és hírmegosztó oldalak megjelenésével egyre több embernek lett lehetősége Vladimir Putin grimaszait felcímkézni.
Mára pedig gyakorlatilag az egész internet mémekből áll. Az Instagramot, Facebookot, TikTokot pörgetve a hírek és hasznos információk mellett kábé minden harmadik kép egy mém.
És persze felmerül a kérdés: vajon napjaink mémjeire emlékezni fognak egyáltalán jövőben? Lesz majd valaki, aki húszezer év múlva olyan örömmel bukkan ezekre a modernkori barlangrajzokra, mint ahogyan egy kortárs régész tár fel őskori leleteket? Van ezeknek értelme, vagy csak pillanatnyi hóbort önmagunk szórakoztatására? Ha mindössze ennyi, az sem baj – akkor viszont íme a legnevesebb hazai mémgyártók, ha egy kis kikapcsolódásra vágynátok. Mert ki ne szeretne egy jót röhögni?
Az ötletgazdák részeges, trágár és meglehetősen alpárian viselkedő, lecsúszott papként definiálták a fiktív személyt, akinek kitalálásával az volt a céljuk, hogy így tartsanak görbe tükröt a társadalomnak. A 2012-ben indult brand a vártnál minden bizonnyal jóval nagyobb sikert ért el, és vált országszerte ismertté.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Noémi stílusát nehéz lenne leírni, de leginkább a mai kommunikációs eszközeink nyelvbutító hatásán élcelődve alkalmazza a polgárpukkasztást. Aki ismeri a tartalmait, biztos, hogy jót szórakozik rajtuk, aki pedig esetleg még nem hallott róla (bár kétlem, hogy ilyen lenne), az feltétlen vessen egy pillantást az Instagram-oldalára.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az eredeti rajz Painttel lett elkészítve még 2008-ban, és ezt követően vált az egyik legelterjedtebb mémmé az interneten világszerte. Ennek a magyar verzióját találhatjuk meg az instán.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az applikáció fejlesztők felismerve a piaci rést és lehetőséget külön mémgenerátorokkal árasztották el a piacot, így ma már pár gombnyomással varázsolhatunk saját mémet a macskánkból, George Clooney-ból, vagy persze magunkból, hiszen – mint tudjuk – akkor válsz igazi hírességgé, ha már mém is készült belőled! Természetesen a mémkultúra az összes elépzelhető témát feldolgozta már, nézzünk most néhány példát a divat világából!
Hogy mikor fog kimenni ez is a divatból, azt nem tudjuk, de az biztos, hogy a közeljövőben még biztosan nem fogunk mémek nélkül maradni. Sokaknak már megélhetést jelent a mémgyártás, úgyhogy senki ne aggódjon, minden napra jut min csámcsogni. A kérdés csak az, hogy lesz-e történelmi nyoma ennek a neologizmusnak, vagy pár év múlva valami egészen új dolog iránt fogunk lelkesedni. Tartok tőle, hogy a technika jelenlegi fejlődésével ez utóbbi a valószínű.