Tegye fel a kezét, aki imádja és gyűjti a Taschen-könyveket! Most tegye fel a kezét, aki el is olvassa őket! Jó, ezek az albumok valóban nem a szavak halhatatlanságáról szólnak, sokkal inkább a képek és vizualitás két dimenzióba zárt erejéről. A legújabb pedig egy divattervező és egy fotós korszakalkotó kapcsolatáról.
Azzedine Alaïa: korunk egyik legmeghatározóbb divattervezője, a tunéziai zseni, a divat látnoka, akinek ruháiért olyan sztárok rajonganak, mint Michelle Obama, Lady Gaga, Madonna és Rihanna is, hogy csak párat említsünk.
Peter Lindbergh: német divatfotós, filmrendező. Többek közöttt neki is köszönhető, hogy a 90-es évek szupermodelljei akkora sztárok lettek, hogy még ma is hozzájuk méri magát a modellszakma. Erőteljes, sötét, jellegzetes fekete-fehér képei tették ismertté, munkája óriási hatással volt és van a divatfotózásra.
A divat két nagyja, akik szinte egymás után, 2017-ben és 2019-ben távoztak közülünk. A tervező és a fotós külön is úttörők voltak, de barátságuk és szakmai kapcsolatuk is mély nyomot hagyott a divat történetén és alakulásán. E gyümölcsöző kapcsolatnak állít emléket a Taschen legfrissebb albuma, amely egészen egyszerűen az Azzedine Alaïa – Peter Lindbergh címet kapta.
A páros 1979-ben találkozott először, és mindketten úgy emlékeztek vissza a közös munkára, hogy már az első pillanattól kezdve szavak nélkül is megértették, mire gondol a másik. Lindberg számtalan képet készített mind a ruhákról, mind magáról a tervezőről. Mindketten imádták a fekete színt, Alaïa egyszer azt mondta:
Azért öltöztetem a modelleket feketébe, mert jobban szeretném, ha az emberek a nőt vennék észre és nem a ruhát.
A tervező a feketét boldog színnek látta ugyanis, Lindbergh fekete-fehér, néha szó szerint lecsupaszított képeit pedig a boldogság megünneplésének eszközeként. Szerinte a fotósok feladata is az, hogy kiszabadítsák a nőket a fitalaság és tökéletességre való törekvés terrorából. Gondolatai örökérvényűségét és azt, hogy ebben a hitvallásban mennyire egymásra találtak Lindbergh-gel, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a divatirányzatok és szabályok megzavarásával valami olyat tudtak létrehozni, ami nemcsak megváltoztatta a kor divatszakembereinek látásmódját, de a mai napig inspirálja őket.
A könyv megjelenésével egy időben, május 20-án egy kiállítás is nyílt „Tükörkép” címmel a divattervezőről elnevezett alapítvány szervezésében, ami ugyancsak a kettejük közt lévő egyedülálló köteléket mutatja be, így ha éppen a francia fővárosban jártok – mert miért ne – november 14-ig megtekinthetitek. De persze a könyvet se hagyjátok ki (és nem árt beleolvasni sem)!