73 éves korában elhunyt a divatipar egyik legújítóbb szellemű vizionáriusa és tervezője, a nyolcvanas években tomboló futurisztikus esztétika egyik vezéregyénisége. A bejelentés az Instagram-profiljáról vált hivatalossá vasárnap. „Mély fájdalommal tudatjuk Manfred Thierry Mugler január 23-i vasárnapi halálát. Nyugodjon békében.”
Thierry Mugler & Grace Jones, 1980
Futurisztikus szabásminta, hatalmas vállak, parányi derék – a női test sziluettje, mint egy fordított háromszög. Ez a kép jut eszünkbe először, amikor egy Mugler-ruhára gondolunk, felruházva a nőket hatalommal, magabiztossággal és egy kis kacér humorral, és aminek köszönhetően az 1973-ban debütált brand és annak névadója seperc alatt világhírre tett szert. Szokatlan látásmódja azonban nem állt meg a vonalaknál, az anyagokkal is ugyanilyen bátor volt, imádta a latexet és a bőrt, amit nem szégyellt mixelni a lágyabb textúrákkal sem, és amitől egy-egy alkotása azonnal felismerhetővé vált.
A ruhatervezés közben az motivált, hogy olyat alkossak, ami még nem létezik. Meg kellett teremtenem a saját világomat.
Ez sikerült is neki: 1973-tól 2002-ig a neve alatt futó márkával egyik fantasztikus és lebilincselő kollekció a másik után készült. Tucatnyi felháborítóan szoborszerű, aranyozott és terjedelmes lookot kreálva Mugler magas oktánszámú álomvilággá alakította a kifutóit, és ezzel a divatvilág valaha látott legkiválóbb couture-tervezőjévé nőtte ki magát. Múzsái között olyan stílusikonok szerepeltek, mint Grace Jones, Diana Ross, David Bowie vagy George Michael. Gondolom mindenki emlékszik a Too Funky című klip jelmezeire…
2002-ben Mugler – miután az illatszeriparban is maradandót alkotott az azóta is hihetetlen népszerűségnek örvendő Angel parfümmel – úgy döntött, kilép a divat világából, mégpedig azért, mert saját bevallása szerint az iparág követelte állandó pezsgés és nyüzsgés teljesen felemésztette. Elhatározta, hogy újra felfedezi francia-német származásához kötődő identitását és visszavált a táncos múltjához kapcsolódó régi életformájára. „Évek óta rosszul bántam a testemmel, köszönhetően annak az őrült tempónak, amit a divat diktált” – nyilatkozta akkoriban a Vogue-nak. „Ma újra naponta edzek, egészségesen táplálkozom, meditálok. Az új életem arra késztet, hogy teljesen újrafogalmazzam az imázsomat. Vicces, hogy úgy vonultam be a történelembe, mint aki átalakította mások testét, most ezt végre magammal is megteszem.”
A hivatalos búcsú ellenére is maradt azért néhány szórványos együttműködése a stílus világával, mint például a Cirque du Soleil „Zumanity” (2003) jelmezeinek megalkotása, de Beyoncé 2009-es világkörüli turnéjára is ő tervezte a lélegzetelállító darabok zömét, valamint öltöztette Lady Gagát is bizonyítván, hogy mindig képes a megújulásra, és hogy az ő kreativitásának nincsen szavatossága. Ezt bizonyította azokkal a random visszatérésekkel is, amikor például Cardi B-t a Grammy-gálán Disney-hercegnőnek, Kim Kardashiant pedig a 2019-es MET-gálán öltöztette feltűnő semmibe.
A Mugler-brand jelenlegi kreatív igazgatója, Casey Cadwallader az Instagramon azt mondta búcsúzóul, hogy Thierry Mugler megváltoztatta a szépségről, a magabiztosságról, a reprezentációról és az önerőről alkotott képünket. Ezt bizonyítván legizgalmasabb szettjeivel búcsúzunk.
Fotók: ©Getty Images