A nemzetközi divatheteket jócskán beelőzve került megrendezésre az idei Fashion Week, az AW 22/23-as kollekciókat bemutató budapesti divatnapok első napjának a Királyi Lovarda adott otthont a Budai Várban, ahol négy magyar és két lengyel tervező show-ját nézhettük végig.
EVELINFINK
Casual csillogás, streetwear kényelem és a high és a street fashiont keverő, szokatlan szabásvonalak – ez volt az első pár gondolat, ami az Evelinfink show-n az eszembe jutott. A kollekció hű ahhoz, amit a tervező hitvallásának nevez, a 2012-ben alapult brand ugyanis a nők magabiztosságát hivatott hangsúlyozni a ruhatárukon keresztül, eszenciája az erős nő könnyed eleganciájának diverzitásán alapul. A most bemutatott, AW 22/23-as kollekció a „VOLARE” azaz repülni (olasz – a szerk.) elnevezést kapta, amely a női lét számtalan árnyalatát mutatja be, növekedésre és szárnyalásra ösztönözve őket. A természet ihlette kollekció a hattyú kettősségének szimbólumából épül fel: a kegyelem és az esendőség, a légies mozdulatok és a szigorú merevség közötti játékban elevenedik meg. Ez a diverzitás meghatározó elemként vonult végig a darabokon, amelyeken az aszimetrikus megoldások, elnagyolt vállrészletek és a kézzel rajzolt grafika részletei reprezentálják a női lét összetettségét. A minta mellett persze a sziluettek és az aprólékosan kidolgozott, izgalmas anyagok is fokozzák a szettek látványosságát, mint amilyen a kollekció másik jellemzője, az ananászbőr. Ezt a „bőrt” az ananász leveleiből készítik, amelyet a gyümölcs betakarítása után a termelők általában kidobnak vagy elégetnek, egy innovatív technológiának köszönhetően a viszont a „szemétlevelek” rostjaiból erős, rugalmas anyag jött létre. Na, ez az ananászbőr, amely mellett az újrahasznosított gyapjú, a vegán selyem és a biopamut is helyet kapott a darabok megalkotásakor.
GYOROK
Györök Bori 2021-ben alapított ruha- és ékszermárkája az egyik legújabb színfolt a magyar divattervezői palettán. A dizájnert a francia szecesszió és a nemzetközi divatéletben szerzett tapasztalatai egyaránt megihlették, ezek alapjául pedig a legjobb európai divatsulikban végzett tanulmányai szolgálnak.
A GYOROK az art nouveau és a modern művészeti irányzatok különböző attribútumait ötvözi: a ruhák jellemzően jacquard anyagból készülnek, mintájukat burjánzó virágmotívumok alkotják. A színekkel és mintákkal való merész kísérletezés, az ellentétek összekapcsolása teszi izgalmassá és bátorrá a kollekciókat, de így kapcsolódnak egymáshoz a ruhák, a kiegészítők és a nagyon látványos ékszerek is, amelyek szinte a ruhákat megelőzve szöktek a szemünkbe a show alatt.
A „BLOOM” névre keresztelt kollekció is első számú ihletforrása Claude Lalanne lenyűgöző alkotása, a Trône de Pauline, és amely a nőiesség folyamatos megújulását tükrözi a stílusra jellemző virágmotívumok által, de ezek nem csak a textilmintákban, hanem sziluettekben és az aranyozott, igazgyöngyökkel kombinált ékszerekben is megjelennek. A gyöngyök fehérsége dominált a szetteken is, nagy kedvenc volt a szűk midiruha és hozzá a hatalmas szaténmasni fejdíszként.
HARATYM
A krakkói születésű Kata Haratym izgalmas résztvevője a lengyel divatvilágnak, aki a manapság tomboló minimalizmus uralta színtéren mégis inkább a gyökerekhez való visszatérést választja. Szettjeiből árad a vintage hangulat egy kis folklórral ötvözve azok minden jó értelmével, a darabokon pedig látszik az egyediség, amelyet helyi varrónőkkel és gyakran a művészetben tevékenykedő földijeivel közös együttműködésben alkot. Ezt a játékosságot hozza az AW22/23-as kollekció és annak neve is, amely a „Funnel of Love”, vagyis a szerelemtölcsér címet viseli, és amelyet a 70-es évek hangulata és annak folklór hatásai ihlették. A horgolt pamut és a szteppelt rétegek kavalkádja egy nyugtalanító tündérországba kalauzolta a nézőket, átlépve a határt a gyermekkori mesék és a felnőttkori valóság között, akárcsak egy felkavaró, mégis édes álom. Mi nagyon szerettük!
SZCZYGIEL
A sort egy újabb lengyel tervező követte: a SZCZYGIEL egy modern és fenntartható brand, amely a street és a high fashion keverékét mutatja be. A zero waste elvét gyakorlatban is alklamazó fiatal tervezőlány az utóbbi években állandó résztvevője az európai divateseményeknek, nem véletlenül. A BCEFW AW22/23 keretein belül bemutatott „Spaced Out” kollekciót a ’80-as évek és London ikonikus épülete, a Barbocan Centre ihlette. Erős és lebilincselő kollekció, amelyet eltúlzott, réteges sziluettek jellemeznek – mindezt kifejezetten futurisztikus hangvétellel és persze a fenntartható divat szabályai szerint. A szettek játékossága az anyagok szokatlan keveredéséből fakad, amely a sokszínűséget ünnepli, mehet a a gyapjú a nejlonnal, len a PVC-vel, poliészter a farmerrel, akár egy kis organzával. Egy biztos, a szabályokat, amelyek csak gúzsba kötnek, akár el is felejthetjük végleg, és ha kedveljük a progresszív darabokat, ebből a kollekcióból lesz mit választani!
VIKTORIA VARGA BUDAPEST
Varga Viktóriát nem kell bemutatni, a légies színkavalkád nagyasszonya ezúttal is megadta a minimalizmust már unó célközönségének azt, amire vágyott. A show egyébként általában felér egy mindentől független önálló társadalmi eseménnyel, most sem volt ez másként. A bemutató nemcsak a közönség soraiból random előbukkanó hazai celebeket vonultatta fel a kifutón, de az egész show alatt Wolf Kati énekelt élőben a nagyérdeműnek. Ami pedig a szetteket illeti, voltak kedvencek bőven. A tervező ebben a kollekcióban a természet elmosódott összefüggéseire – a naplemente és a látóhatár összemosódása, a fenséges hegyek és a völgyeik, amiket beárnyékolhatnak, az óceán és a rá fekvő ég kiterjedése – és a színek szabadságára összpontosított. Ahogyan ő fogalmazott:
Egy olyan világban, amely annyira szeretne mindent rangsorolni, lenyűgözött a felismerés, hogy egy dolog nem kerülhet besorolás alá, és ezek a színek. Persze mindannyiunknak vannak preferenciái, de mégsem mondhatjuk őszintén, hogy az egyik szín jobb, mint a másik. Ez volt most az én ihletem, az idei őszöm, a platformom, az alkímiám – a színek egyensúlya.
Ami pedig tovább vitte a „Connected Disconnections” kollekciót, az egy újabb város, ami ezúttal nem más, mint Budapest, a mi imádott fővárosunk, a sokféleség, az egymásra rakódott identitások és a megannyi kapcsolódás otthona. A kézzel festett, geometrikus nyomatok reprezentálják az építészet adta inspirációt, amelyek szokás szerint széles színpalettán tükröződnek. A gazdag selymek és a gyapjú továbbra is az uralkodó szövetek, amelyeket neoprén, pamut, tüll és műszőrme egészít ki. A márkára jellemző módon a kollekcióban változatos, rétegezhető és ránézésre is kényelmes darabokat láttunk, az eleganciából mit sem engedő, derékhangsúlyos sziluetteknek és persze a színeknek hála ez a komfortérzet ráadásul azt sem engedi, hogy észrevétlenek maradjunk.
VIRAG KERENYI
Szerintem nem voltam egyedül, aki tűkön ülve várta, Kerényi Virág ezúttal mivel fog előrukkolni az első nap lezárásaként. Hát, az első pillanatban nyilvánvalóvá vált, hogy nem fogunk csalódni. Az őszi-téli szezonhoz illeszkedve feketébe borította a kifutót, a tervezőhöz híven dominált a bőr, a műszőrme, a gyapjú, vagyis minden tömör textúra, de előfordultak a könnyedebb, a bőrt kivillantó horgolt és csipkével berakott ruhák (amelyeket már le is stoppoltam fejben egy-egy posztapokaliptikus hangulatot idéző fesztiválra), de ez önmagában még mind semmi, Kerényi Virág természetesen a kiegészítő elemeket sem aprózta el! Jó értelemben véve a legdurvább az volt, hogy a bőrt a jól megszokott szegecsek mellett maximálisan túlrojtozta a tervező, de nem ám finom kis bőr- vagy textilrojtokról van szó, hanem súlyos, ezüst és aranyszínű, csillogó-villogó láncokról, amelyek velünk ringanak minden egyes lépés alkalmával, felejthetetlen és azonnal beazonosítható karaktert adva a szetteknek, díszítsék a szoknya, a kabátujjak vagy akár a bőrkabi alsó szegélyét, na és persze ott volt az első szett, ahol a kapucnin végigfutó fémrojt egyben fejdíszként is funkcionál. És ha már fejdísz, abból ugye már az SS22-es kollekcióban sem volt hiány, amint láthatjátok, most sem volt. Imádtuk az egészet!
Fotók: HFDA