×

Schiaparelli (mű)oroszlánfeje kiverte a biztosítékot az állatvédőknél

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2023. 01. 25.

Preparált állatok ide, műszörme oda, még a mögöttes tartalom és Elsa Schiaparelli köztudottan szürreális világának hagyatéka sem mentette meg Daniel Roseberryt, a ház jelenlegi kreatív igazgatóját a negatív kommentektől (és direkt nem kritikát írunk)!

Az, hogy ő az egyik legtöbbet emlegetett személyiség a közösségi médiában, a világhálón és azon túl, nem újdonság, de Kylie Jenner mindig képes meglepetést okozni. A Kardashian-klán legfiatalabb tagja ezúttal a párizsi Haute Couture-naptárat nyitó Schiaparelli Couture-bemutatón vett részt egy olyan ruhában, amiben senki sem maradna észrevétlen, főleg nem ő. A hosszú, egyvállú fekete bársonyruha dísze, a hatalmas (és természetesen fake) oroszlánfej elég sokakat megbotránkoztatott, persze akkor még nem tudták, hogy ez a show része, hiszen a szóban forgó ruhát nem sokkal később a divatbemutató vendégei a kifutón láthatták, amit Irina Shayk viselt. Persze benne volt a pakliban, hogy a ruhát elég sokan elég túlzónak fogják ítélni, és ha valamire ráugorhat fröcsögve az internet népe, akkor arra rá is fog ugrani, annak ellenére, hogy a show tökéletesen jellemzi a márkát, amely Elsa Schiaparelli nevét viseli. A tervező, stylist, de mindenekelőtt értelmiségi művésznő 1927-ben hozta létre a nevét viselő brandet Párizsban, amelyet az 1930-as évektől az 1950-es évekig irányított. 

Ő már akkor a szürrealizmust és az excentrikus divatot ünnepelte, és ebből a mondhatni elméleti alapkőletételből nem is engedtek soha. Ez duplán igaz a ház jelenlegi kreatív igazgatójára, Daniel Roseberryre, aki mindig egy kortárs csavarral spékeli meg mindezt, komoly kritikai és közönségsikerrel.

A trompe-l’œil (szemet becsapó) hatás, a dombornyomott anatómiai elemek (mint például a mostanában trendhódító mellbimbóvért, a zománcozott, aranyszínű körömdísz vagy a lábujjakat kidomborító magassarkú cipő), amelyek provokatívan ugranak a néző szemébe, csak néhányak a tervező vezérmotívumai közül, aki nem csak idézőjelesen alakítja a divatot egy furcsa és kreatív játszótérré.  Mindezt úgy, hogy sosem hiányzik a mögöttes tartalom és mondanivaló, így legalább azt figyelembe kellene venni a mindenáron mocskolódás előtt. Mert az oroszlánfejes ruha mögött egy különleges olvasat áll, amely a divatbemutató témájára utal, és amely nem más, mint Dante pokla. Így az oroszlán, mint a hatalomvágy jelenik meg, a Naomi Campbell által viselt farkasfejes műszőrmebunda a kapzsiság, a nemrég a kifutóra visszatért Shalom Harlow leopárdfejes szettje pedig a kéjvágy allegóriája, amelyeket Roseberry elképesztő módon, habból, gyantából és más anyagokból készített – kézzel.

És bár minden mű(szőr), a közösségi médiában mégis azon nyomban kitört a vita. Sokan, akik talán nem is ismerik a divatbemutató gondolatvilágát, pláne nem Dante fő művének mondanivalóját, pusztán egy leegyszerűsített képet gyaláznak, és nem látnak benne mást, mint egy a vadászatra, a trófeaként levágott állatokra és a gyarmati időkre való ízléstelen utalást. Visszatérve a ruhákra, azért azt sem árt figyelembe venni, hogy olyan darabokról beszélünk, amelyek nem mindenkinek szólnak, elvégre az Haute Couture a képzelet határtalanságát fejezi ki a divat nyelvén. És jól van ez így. 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Schiaparelli (@schiaparelli) által megosztott bejegyzés

Képek: instagram, Getty images