×

A világ egyik leghíresebb logója, amiért 35 dollárt fizettek – A Nike-pipa története

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2019. 06. 29.

Ha van egy top ötvenje a világ leghíresebb, legfelismerhetőbb és legkarakteresebb logóinak, akkor a Nike pipája tuti, hogy közte van. Na de ki tervezte és miért kapott érte csupán 35 dollárt?

Az ember elsőre azt gondolná, hogy egy ilyen ikonikus logót valamilyen Madison Street-i high-end reklámügynökség tervezett méregdrágán – a sztori azonban a Nike esetében nem ez. A márkát még Blue Ribbon Sports néven alapították meg 1964-ben, akkor még egy japán cipőgyárral kollaborálva. A Nike nevet 1971 május 30-án vették fel, mikor egyedi brandként kezdtek működni, kiválva a japán Onitsuka Tiger-ből. A Nike név a görög Niké istennő neve, aki a győzelem istennője (mind hadi, mind atlétikai tekintetben). A kivált márkának pedig szüksége volt egy logóra: így kerül a képbe Carolyn Davidson.

Davidson 1969-ben találkozott a Nike-alapító (akkor még a PSU-n teniszedzősködő) Phil Knight-tal. Knight tudta, hogy Davidsonnak, aki grafikusként tanult az egyetemen, szüksége van egy kis mellékes jövedelemre, hogy a PSU-n (Portland State University) festőóráit finanszírozza. Úgyhogy megkérte a lányt, hogy segítse ki egy projektben, 2 dolláros órabéren egy olyan logó megtervezésében, ami elfér egy sportcipő oldalán.

Davidson elég hamar előrukkolt a dinamikus, mozgást indikáló pipa-jellel (angolban jellegzetesen The Nike Swoosh-nak hívják, azaz kb. a Nike-hussnak). Knightnak először nem tetszett a logó, de végülis belement ’71 június 18-án – a logó pedig azóta bejárta a világot. És mennyi volt a fizetség?

Davidson összesen 17,5 órát dolgozott a logón, amiért végül összesen egy 35 dolláros csekket nyújtott be.

A sztorinak szerencsére azért nincs ilyen kizsákmányolósan vége: miután a brand hatalmasat futott (nagyban a logónak is köszönhetően), Davidsont további 4 évig alkalmazták a Nike-nál, egy arany- és egy gyémántgyűrűt adtak neki Nike-logóval és részesedést a brandből, ami jelenleg kb. 1 millió dollárt ér.

Davidson ezután rengeteg megkeresést kapott grafikai munkákkal; ezután még 30 évig tevékenykedett szabadúszó grafikusként. Tanulság? Akár egy rövidke, nem is egy napnyi munkaórát igénylő, mindössze elsőre alig tízezer forintot fizető munkából is lehet aztán világmárka és egymillió dollár.

Ha pedig a legújabb Nike-modellek érdekelnek, akkor irány a Fashion Street-i márkabolt!