Mire ennek a végére érsz, Brazíliában tizenöt futballpályányi esőerdőt égetnek fel és legalább egy új tartalom megjelenik a klímaváltozás témájáról a közösségi médiában. Bár a klímaváltozás nemtől és kortól függetlenül is beszédtéma, egy friss kutatás szerint az internetezők fele nem olvas utána a részleteknek. A felmérés tanulsága, hogy az emberek a tudósoknak, barátaiknak és az influenszereknek hisznek leginkább a témában.
Noha az emberek leginkább az internetes hírportálokról és a közösségi média felületeiről tájékozódnak, a klímahírekről a legtöbben mégis a televíziós híradásokból értesülnek, derült ki a Lounge Group legfrissebb, a klímaváltozás témájában készült kutatásából. A felmérés alapján van ebben azért némi korosztály- és lakhelybeli eltérés: a legfiatalabbak körében a közösségi média az uralkodó információforrás ebben a tekintetben is, a fővárosiak és a magas képzettségűek pedig az internetes felületeket részesítik előnyben.
Álhírek előnyben
Az emberek tájékozottsága ugyanakkor ingatag talajon áll: az álhíreknek is teret ad, hogy a válaszadók fele nem olvas utána a látott-hallott tényeknek. Csak minden harmadik ember gyűjt maga is információkat a témában. Az is kiderült viszont, hogy a tájékozottak összességében aggasztóbbnak tartják a helyzetet, jobban rettegnek a klímaváltozás következményeitől. A lakosság leghitelesebb forrásnak a tudósokat tartja, a megkérdezettek 90%-a neki hisz, szemben például a politikusokkal, akiket csak minden ötödik magyar tart megbízhatónak a klímaváltozás témájában. A barátok, ismerősök is jelentős befolyással bírnak, az emberek háromnegyede mértékadó hírforrásnak tartja őket a kérdéskörben.
Greta Thunberg neve fogalom lett
A klímaváltozás meglehetősen foglalkoztatja az internetezőket, erről árulkodik a Google-keresőszó története is. Idén robbanásszerűen nőt a globális felmelegedéssel, a klímaváltozással vagy ezekkel kapcsolatos szavak keresésének száma. Új kifejezésként ismertük meg a klímaválság, klímakatasztrófa vagy klímaszorongás fogalmakat is. Greta Thunberg neve pedig nálunk is felkerült a térképre, főként szeptemberi legendás ENSZ beszéde óta. Az ifjú aktivistára legtöbben a gazdaságilag fejlettebb központi régióban és a nyugati megyékben kerestek rá.
Óvatos influenszerek
Akik gyakrabban tájékozódnak online felületeken, aggasztóbbnak találják a klímaváltozás kérdését. A Lounge Group kutatási adatai alapján a közösségi média felületek különösen nagy szerepet töltenek be az információáramlásban – ez a klímaváltozás ügyében sincs másként. Logikus lenne, hogy a hatalmas követőtáborokkal rendelkező véleményvezérek megkerülhetetlen szereplők legyenek a témában, a tapasztalatok szerint mégsem állnak bele a tőlük megszokott vehemenciával. A megkérdezettek körében Kasza Tibi, Puskás Peti és Tibi atya a legnépszerűbb véleményvezérek. Ám csak a követők negyede vélekedik úgy, hogy kedvenc influenszereik rendszeresen posztolnak klímatémában. A példájuk követendő lehet, hiszen minden hatodik megkérdezett maga is megosztja saját legjobb gyakorlatait, tippjeit a közösségi média felületein. Ebben a tekintetben szintén a fiatalabbak a legaktívabbak.