Érzésekre van most szükségünk, nem pedig »cuccokra« Pierpaolo Piccioli szerint.
Pierpaolo Piccioli 2008 óta kreatív igazgatója az olasz divatháznak: a tervező azóta bekerült a divatvilág legbefolyásosabb résztvevőit listázó BoF (The Business of Fashion) ötszázas toplistájába, 2017-ben pedig az év divattervezőjének választották. Piccioli a karanténidőszakot tengerparti házában töltötte, ahol végre volt ideje rajzolni és festeni is a számtalan konferenciahívás között. A tervező a napokban mesélt a Vogue-nak arról, hogyan látja a divatipar mostani helyzetét és milyen változásokra számít a jövőben.
„A couture az álmok világa, a pozitivizmus és szépség birodalma – erre most nagyon nagy szükségünk van. A divatvilág rendszere biztosan meg fog változni. Szerintem olyan dolgokat fogunk vásárolni, amikre igazán vágyunk, nem pedig olyasmiket, amelyek csak a pillanatban elégítenek ki. Olyan darabokat, amelyek nagyon divatosak, de mégis hosszú ideig kitartanak.
Szerintem most nem dolgokra van szükségünk, hanem emberekre. Nem cuccok kellenek, hanem érzések: ölelés és megértés.
A divatban most azt keressük, ami mélyen meg tud minket érinteni. Érzelmesebb, álmodozósabb darabokkal lehet a mostani helyzetre reflektálni. Nem érzem, hogy konkrétan kéne leképeznünk a mostani időszakot, szerintem szépséggel kell reagálnunk a pillanatra: látványos, fantasztikus, költői darabokkal.
Nehéz feladat reményt, jó energiákat és pozitivizmust közvetíteni, de dizájnerekként meg kell próbálnunk, felelősségünk van ebben. Hangunk van és tudnunk kell reményt adni, tudnunk kelll könnyíteni és hinnünk kell az álmokban.
Természetesen mindenki tudja, mennyire katasztrofális a gazdasági helyzet – de az, hogy tisztában vagyunk a realitásokkal, nem jelenti azt, hogy a munkánkban érzékeltetnünk kell, mennyire nehéz ez a helyzet most. A középkor után jött a humanizmus, majd a reneszánsz. Ez egy sötét időszak, amelyben nagyon sok mindent újra mérlegre kell tennünk – emberséget, értékrendet és sok egyebet. A munkám origójában, úgy gondolom, hogy mindig is az emberség állt – és most minden korábbinál fontosabb ezekhez az emberi értékekhez visszatalálnunk, ezeket tenni a tervezői folyamat középpontjába.
Ebből születhet egy reneszánsz: ez a szépség pedig a lehetőségek és az öröm gyermeke lesz.
A tervezői szemlélet mellett természetesen a show-k, divatbemutatók, divathetek is megváltoznak. A következő kampányunkban valami nagyon mást fogunk csinálni: old-schoolabb és közösségibb, izgalmas és kreatív kampány lesz, nem pedig egy nyögvenyelős kompromisszum a mostani helyzetre. Emellett szeretném látni, hogy kevesebb nagy divateseményt szerveznek majd a jövőben, ugyanis ezek a rendezvények nem a kollekciókat mutatják meg, hanem egy márka hatalmát és pénzét.
Ez a munka hatalmas luxus. Mindig szerencsésnek érzem magam, hogy ez a feladatom: még álmomban sem hittem volna, hogy a Valentino kreatív igazgatója lehetek. És erre minden nap igyekszem emlékeztetni magam, valamint ezt a pozitív érzést a darabjaimba is beleszőni.
Persze, hogy katasztrofális odakint a helyzet. De próbálok pozitív érzelmeket közvetíteni az emberek felé. Hálás vagyok, hogy ez a munkám. Néha a divattal kapcsolatban él az a sztereotípia, hogy egy tervezőnek mindig nyomás alatt kell dolgoznia, muszáj idegesnek lennie egy-egy kollekció előtt.
Szerintem itt az idő eltörölni ezeket a sztereotípiákat és kimondani, hogy mi vagyunk a legszerencsésebb emberek, mivel akkor is álmodhatunk, ha a helyzet nem is annyira álomszerű.
(Via: Vogue)