×

THIS IS LIFE – A Benetton legújabb kollekciója a LIFE magazin előtt tiszteleg

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2021. 09. 7.

Tudtátok, hogy 1936 és 1972 között a LIFE magazin volt az irányadó minden magazin számára? Hasábjain láttak napvilágot a leghíresebb fotósorozatok, címlapjai pedig mára már legendássá váltak. Így nem véletlen, hogy a United Colors of Benetton idén egy egész kollekciót szentelt a magazinnak THIS IS LIFE elnevezéssel, ami már elérhető a Fashion Street-i Benetton üzletben is!

És rá is térhetnénk egyből a ruhadarabokra, de ahhoz, hogy igazán értékeljük a kollekciót, először meg kell értenünk, hogy mitől is volt ennyire különleges és sikeres a magazin. (Meg persze imádunk historizálni.) Ma már ugyanis bele sem tudunk gondolni, hogy milyen lehetett egy újság a huszadik század első felében. Mivel fotók helyett illusztrációk készültek, ezért eleve csak a szöveg lehetett hangsúlyos. Ekkor még nem volt televízió, és a fényképek jelentősége sem volt nagy, az emberek az újságokon kívül a rádióból értesültek a világ történéseiről. Csak rajzok és festmények alapján lehetett fogalmuk arról, hogy ki vagy mi hogy néz ki, messzi tájak pedig szinte csak a képzeletükben léteztek. Egészen a Life magazin újraszületéséig, 1936-ig. Henry Luce – a lap alapítója – egy a londoni Weekly illustratedhez hasonló magazint szeretett volna létrehozni, amelynek középpontjában a szöveg helyett a képek állnak. 

Henry a magazinjának a Life címet akarta adni – csakhogy az már foglalt volt. 1883 óta ugyanis létezett egy szatírikus magazin ezzel a névvel – így a modern LIFE magazint tévesen számítjuk ettől az évtől. Viszont Henry-nek se kellett több, 92 ezer dollárért (ami akkor azért nem volt kevés) megvásárolta a magazint nevet, és 1936. november 23-án megjelent a képes LIFE magazin első száma, amely

a fényképek szerepének előtérbe helyezésével meghatározó befolyást gyakorolt a sajtófotográfiára, valamint fontos szerepet töltött be a fotótörténetben is: számos híressé vált felvétel a magazinban jelent meg először.

A magazin a mindennapi életet bemutató képhangsúlyos riportjai mellett a divat, a kultúra, a tudomány és a technika világáról is beszámolt. Híres emberek, politikusok, színészek tűntek fel a címlapon, de nem maradtak ki a nagyvilág történései sem: szinte az első pillanattól tudósítottak a második világháború, majd a vietnami háború eseményeiről is. A fotótörténet nem egy legendássá vált fényképe a lapban, vagy annak címlapján jelent meg először: gondoljunk csak Yousuf Karsh Churchill portréjára vagy Alfred Eisenstaedt híres felvételére a Times Quare-en a győzelem napján csókolózó párról, vagy Robert Capa partraszállást megörökítő képeire.

A magazin sikerét az is tükrözi, hogy az ötvenes évekre egy lapszámot  több mint 10 millió példányban vásárolták meg. Az olvasótábor azonban ezután – valószínűleg a televízió elterjedésének köszönhetően – folyamatosan csökkent. Olyannyira, hogy a hetilap nyolcvanas években meg is szűnt, az utolsó szám 1972. decemberében jelent meg. Bár az ezt követő években is jelentek meg összegző, tematikus lapszámok, majd 1978-ban havilapként éledt újjá, és futott 2000-ig, a LIFE mint nyomtatott újság utolsó alkalommal 2007. márciusában jelent meg, azóta csak netes képújság formájában létezik.

És ha már LIFE magazin és Benetton, meg kell említenünk a márka egyik legvitatottabb kampányát is, hiszen nem csak hogy más magazinoknak volt úttörő és irányadó a LIFE vizualitása, hanem Oliviero Toscani, a Benetton híres-hírhedt kreatív igazgatója is inspirációt merített az újság képanyagaiból. Toscani ugyanis határozottan elutasította a többi divatmárka ötlettelen, unalmas és hamis vizualitását, mosolygós modellek helyett a hús-vér valóságot emelte be a márka kommunikációjába. De ezt olyannyira beemelte, hogy az 1991-es Benetton-kampányához egy, a LIFE magazinban két évvel korábban megjelent fotót használt fel, ami egy AIDS-ben elhunyt melegjogi aktivistát, David Kirbyt és gyászóló családját ábrázolja néhány perccel a halál beállta után.A reklámplakát amellett, hogy számos díjat megnyert, azonnal az AIDS körüli vita középpontjába került, és vastagon felírta a márka nevét hatni és tenni akaró brandek égboltjára.

A Benetton tehát újra a LIFE magazinhoz nyúlt, de a sokkolást most otthonhagyta, és inkább egy csendes, de ugyanakkor stílusos megemlékezést tart a magazin- és fotótörténet legkisemelkedőbb “alakjának” Biopamutból készült printelt pólók és pulóverek közül válogathatunk az őszi szezonra, és még össze is öltözhetünk a szerelmünkkel meg a gyerkőcünkkel, a THIS IS LIFE kollekció darabjai ugyanis mind a női, mind a féri és a gyerekrészlegen is megtalálhatjuk. 

Várunk a Fashion Streeten, addig is egy kis ízelítő a ruhadarabokból:

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás