×

Dübörög a slow! – A Zoé Showroom története és a nők, akik mögötte állnak

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2021. 11. 30.

Két fiatal nő, két vállalkozás, egy álom: közösen segíteni a hazai kisvállalkozóknak egy olyan hellyel, ahol szeretik, tisztelik és becsülik őket. Motivációról és egyesülésről beszélgettünk Csiki Anitával, a Zoé Showroom egyik tulajdonosával.

Ez a kérdés egyelőre csak neked szól, hiszen a Zoét te indítottad el. Mi motivált a megalapításban? 

Lényegében az motivált, hogy a brand, amit anno létrehoztam, bár jelen volt más showroomban is, ahol ugyan jó volt a közeg és megvolt lényegében minden, mégis azt éreztem, hiányzik valami plusz. Voltak saját gondolataim, ötleteim és arra gondoltam, hogy miért nem csinálom meg, ha ennyire okos vagyok? (nevet) Megkérdeztem a férjemtől, szerinte nyissak-e egy showroomot, mire a válasz az volt, hogy ne! Más sem kellett, én csak azért is megcsináltam! (nevet) Tudtam, hogy meg tudom csinálni. Nagyon jó dolog az, ha csapatban gondolkozol és nem pedig egoista módon csak és kizárólag a saját magad érdekeit veszed figyelembe. És a csapatjáték bizony nagyon is kifizetődő, mert mások is így gondolkoznak, mások is nagyon örülnek annak, ha segítik őket. Szóval lényegében a támogatás és az összefogás a fő motivációim.

Hogyan ismerkedtetek meg Anitával?

Anitával jó pár éve ismerjük egymást. Ő már akkor is a divat világában dolgozott, én pedig tervezőként tevékenykedtem. Nagyon érdekes az a találkozás, amikor ránézel valakire és egyből tudod, hogy megtaláltad a másik feledet. Így volt ez velünk is, viszont az élet másfele sodort bennünket. Én akkor főleg a tervezéssel foglalkoztam, ő pedig stylistként tevékenykedett és járta a világot. 2020-ban nyitottuk meg mindketten az akkor még két egymástól független vállalkozást. Én a showroomot, Anita pedig a Fashion Diffusion Hungaryt. Ekkor még nem tartottuk egymással a kapcsolatot, viszont májusban, amikor véget ért a karantén, nagyon szerettem volna a Zoé-nak egy kisebb eseményt létrehozni. Ekkor jutott eszembe Anita, mert láttam, hogy van egy szuper vállalkozása, pont azonos szemlélettel. Elkezdődött egy párbeszéd, aminek a vége egy fantasztikus divatesemény lett.

A Fashion Diffusion Hungary divatmenedzsmenttel foglalkozik, a Zoé pedig egy showroom. Hogyan fűztétek még szorosabbra a dolgokat?

Az esemény tényleg annyira jól sikerült, hogy nem tudtuk nem tovább gondolni. A napi telefonbeszélgetéseink egyre gyakoribbá váltak, a barátkozás egyre intenzívebb lett, és egyszer csak azon kaptuk magunkat, hogy egy közös üzlethelyiségről beszélünk. De akkor még tényleg csak egy poén volt az egész, aztán amikor ezt a helyszínt megtaláltuk, teljes volt az egyezés. Láttuk és éreztük, hogy ez az otthonunk: már fejben tudtuk, minek hol lesz a helye, mit hova teszünk. Röviden ennyi. A szeptemberi nyitás óta hivatalosan, de egyébként augusztusban szerződtünk. Arra koccintottunk Anitával, hogy a két vállalkozás – bár külön néven hagytuk meg, hogy el tudjuk különíteni –, két tulajdonossal büszkélkedik. Úgyhogy Tóth Anita Zsanett is és Csíki Anita is lényegében mindkét vállalkozás tulajdonosai. 

Két fiatal nőről lévén szó, hogyan és miből tudjátok fenntartani az üzletet?

Rengeteg saját tőkebevonást igényelt, viszont hála az égnek, jó időben indultunk. Amikor az első Zoé elindult, akkor arra kellett gondolni, hogyha ez a covid időszakában egy tartható dolog lesz és lényegében kitermeli önmagát, akkor ez egy működő vállalkozás. Egy évig azon volt a fókusz, hogy az, amit mi kitaláltunk, jövedelmező-e. Ha tehetném, minden tervezőnek vagy vállalkozásnak elmondanám, ne egyből nagyban gondolkozzanak, mert a kicsiből folyamatosan tudnak fejlődni. Mi is ezért tudtunk teret váltani. Láthatod, most már jóval több tervező van bent, mint a kezdetekben. 

Emellett van más munkátok, vagy már a Zoé és a Fashion Diffusion a fő állásotok?

Ez a fő állásunk, Anita viszont mindemellett stylistként dolgozik, nagyon kreatív és igényes ruhákat tud összerakni. Több tévés produkcióban is közreműködik, úgyhogy lényegében igen, neki van ezen túlmenően is egy bázisa, de főleg a Fashion Diffusion Hungary és a Zoé az, amit mi munkának hívunk. Divatmenedzsmenttel foglalkozunk, fotózásokat, videózásokat, szövegírásokat szoktunk még vállalni. 

Úgy hivatkoztok magatokra, hogy „slow show”. Ez pontosan mit jelent? 

Lényegében a „slow” abban nyilvánul meg, hogy minden egyes tervező, aki nálunk megtalálható, elkötelezett a környezetvédelem és a slow fashion irányában, valakinél ez még kiegészül az állatvédelemmel is. Tehát nagyon fontos, hogy kizárólag olyan tervező csatlakozhat hozzánk, aki ennek a szellemiségnek a szabályait maradéktalanul betartja. Ebből nem engedünk. Van egy jelmondata is a Zoé Showroomnak, és ez pedig a: „Dübörög a slow!” Ezt erősíti a Fashion Diffusion official hashtagje, az „Egy gondolat, egy érzés és egy közösség.” Ebben minden benne van.

Ezen kívül van még más kritérium, amelynek meg kell felelni egy leendő csapattagnak?

Persze! Ha a slow koncepcióba beleillik az adott márka, akkor ezt követően megvizsgáljuk, milyen alapanyagokkal és milyen minőségben dolgoznak.

A kezdő vállalkozásokat nagy elköteleződéssel támogatjuk, viszont tény, ha egy brand még nem éri el azt a szintet, ami mellett teljes mellszélességgel ki tudunk állni mi magunk is, akkor ott meg kell húznunk egy határt. Ilyenkor el szoktuk mondani, mibe és hogyan lehetne még fejlődni, és ha megérkeztek arra a pontra, keressenek minket újra.

Volt már példa erre is, úgyhogy a kezdő vállalkozásoknak tényleg jó helye van nálunk.

Miért tartjátok fontosnak, hogy támogassátok a hazai vállalkozásokat?

Ez azért vicces, mert lényegében mi is egy kezdő hazai vállalkozás vagyunk. Anita egy generációval fiatalabb, mint én, és ő is szembesül azzal a problémával, hogy nem igazán számíthat külső támogatásra. Sok esetben bekerülsz a gépezetbe, és ott találod magad magadra hagyva és utalva. Mi azt szerettük volna, hogy ezzel beinduljon egy folyamat, és a többiek lássák, ha támogatod a másikat, te is többet kapsz vissza, vagyis ez egy körfolyamat. Ha belegondolsz, kicsit olyan, mint a karma: ha valamit adsz, akkor az egyszer úgyis visszajut hozzád.

Milyen szolgáltatások állnak még rendelkezésre azoknak, akik belépnek a Zoéba?

Szín- és stílustanácsadással, valamint egyedi ruhatervezéssel kapcsolatban tudnak minket felkeresni a hölgyek. Ha valaki nem biztos abban, hogy milyen ruhát szeretne pontosan, mi segítünk megtalálni a megfelelő tervezőt. Ilyenkor egyedi méretlevétel is történik, közben beszélgetünk, meghívjuk egy kávéra, teára, tehát lelassítjuk a folyamatot, hogy minél jobban megismerjük a vásárló igényeit. Ezen túlmenően kozmetika is lesz hamarosan, valamint van manikűrszalon is.

Miért tartottátok fontosnak, hogy a termékek mellett szolgáltatásokat is nyújtsatok?

Ez egy nagyon érdekes dolog, mert számunkra a szépség, a divat, a nőiesség totális megélése az egy dolog. Egy olyan helyet akartunk, ahová bejössz és képes vagy feltöltődni, jól érezni magad. Ahol hátra hagyod kicsit a munkádat, a sulidat, a napi tevékenységeidet, és sok mindent megtalálsz egy helyen. 

Szerintetek miben különböztök más showroomoktól?

Alapvetően az első és legfontosabb dolog a koncepciónk. A környezettudatosság és a slow vonal egyértelműen különlegessé tesz minket, emellett pedig olyan szolgáltatásokkal bővítettük mindezt, amitől belépve hozzánk azt mondod: „Wow, ilyen helyen még nem igazán voltam!” A visszajelzések pedig pozitívak. Ezen kívül, amit az előbb te is említettél, elkötelezetten támogatjuk a hazai vállalkozásokat, és ebből nem engedünk. Ma már eljutottunk oda, hogy a tervezőket nem mi keressük fel, hanem ők keresnek minket, mert eljutott hozzájuk az az információ, hogy a már bent lévő brandek mennyire jól érzik itt magukat, ezáltal ők is szeretnének becsatlakozni. Ennél jobb visszacsatolásra pedig nincs szükségünk!

(képek: Fashion Diffusion Hungary / Zoé Showroom)