×

New York Fashion Week: Tervezők, akiket imádtunk a New York-i divathéten

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2025. 02. 11.

A New York Fashion Week 2025-ös őszi trendeket bemutató show-i ismét az innovációt, a kreativitást és a high fashiont hozták előtérbe. Az egyhetes program során a tapasztalt tervezők és az új kreatív hangok izgalmas keverékét láthattuk. Brandon Maxwellnek jutott a megtiszteltetés, hogy megnyissa az eseményt, és Thom Browne volt, aki tegnap zárta azt. 

A divathét fénypontjai közé tartozott Veronica Leoni, a Calvin Klein új kreatív igazgatójának debütálása, de olyan márkák is visszatértek a kifutóra, mint Norma Kamali, Joseph Altuzarra és Christopher John Rogers. Bár Marc Jacobs nem szerepelt a New York-i divathét programjában, hatása mégis nyilvánvaló volt, hiszen február 3-án mutatta be a 2025-ös tavaszi kollekcióját. 

New York Fashion Week Fall ’25: a kedvenc tervezőink

Amit összességében minden divathétről elmondhatunk, hogy voltak csodálatosan egységes és sokkal kevésbé átlátható kollekciók is, már ami a szettekkel közvetített üzenetet illeti. Mi most azokat a tervezőket gyűjtöttük össze, akiknke kreációi a legnagyobb hatással voltak ránk. 

Calvin Klein

Utoljára 2017-ben várta ekkora izgalommal a divatszakma a Calvin Klein show-t, amikor Raf Simons megkapta a nagy lehetőségét a divatháznál. Ehhez hozzájárult az is, hogy a márka névadója, a 82 éves tervező is jelent volt. Üdvözlő puszit adott Kate Mossnak és Christy Turlingtonnak, de köszöntötte a riportereket és stylistokat. Nem mellesleg az is fokozta a kedélyeket, hogy a márka hat év szünet után tért vissza újra a kifutóra. Ami pedig az új CK üdvöskét illeti! A 41 éves olasz Veronica Leoni a Jil Sander, a Phoebe Philo, a Céline és a The Row márkáknál dolgozott a színfalak mögött. Így nem is vártunk mást tőle, mint azt a minimalista, tiszta szabásvonalakra összpontosító kollekciót, amely tökéletesen harmonizálzzal az esztétikával, amit a CK már az elején kialakított, a fénykorában pedig tökélyre fejlesztett. Ő az első nő a márka élén. A kollekció minden darabja tökéletes, maga Calvin Klein ennyivel összegezte:

Kezdetnek elég rendkívüli

Altuzarra

Az 1990-es évek elején, mielőtt egy szervezés alá került volna a divathét, a New York-i tervezők a bemutatótermeikben prezentálták az új kollekciókat. A guruló állványokat és próbababákat székekre cserélték, a modelleket pedig a hátsó irodákban készítették elő. Azzal, hogy Joseph Altuzarra visszatért saját Woolworth Building-i főhadiszállására az utolsó két bemutatójához, fontos mondanivalója van. Mégpedig az, hogy emlékeztesse a közönséget, mit veszített el az amerikai divat az elmúlt évtizedekben, amikor a divat testületté vált. Az intimitást és az egyéniséget pedig a látványosságra és a közösségi média lenyűgözésére cserélte. A show még képeken is tükrözi azt a meghittséget, amit a tervező a szettek köré varázsolt – ez utóbbiak pedig önmagukért beszélnek. Nagyon szerettük, íme egy kis ízelítő.

Khaite

Catherine Holstein, a Khaite alapító-tervezője jellemzően nem egy témához tervez. Márkáját azért építette olyan sikeressé, mert rendkívül jól bánik a termékkel. Nézz körül a bemutatók első soraiban, és a nők igen magas hányada fogja az ő Nevada csizmáját vagy épp a Simona válltáskáját viselni. Ebben a szezonban mégis volt egy határozott koncepciója, méghozzá fülbemászó.

A tervező nagy David Lynch-rajongó, nemcsak az életműve miatt, hanem azokkal szembeni ellenállása miatt is, akik azt akarták, hogy másképp csinálja a dolgokat. Ez egy nem is annyira burkolt utalásnak tűnt a kritikákra, amelyekkel Holstein a díszletei és tervei nagyszerűsége miatt szembesült, de ő eltántoríthatatlanul haladt tovább a saját víziója mentén. Milyen jól tette. A Khaite show azúttal is lenyűgöző volt, alig van olyan darab, amit ne akarnánk azonnal viselni. A hatalmas tér közepén felállított, magasított, kör alakú kifutó a márka sikerének és Holstein ambícióinak szimbólumaként szolgált. A kifutó arany színe a Sárga téglaútra utalt, hiszen az Óz, a nagy varázsló Lynch kedvenc filmje.

Shimkai

Néhány hónappal ezelőtt Jonathan Simkhai ellátogatott a pasadenai Rose Bowl bolhapiacra. Észrevette, hogy egy csoport ember egy bizonyos stand körül csoportosul: az eladó régi katonai kabátokat húzott ki a furgonjából. „Minden egyes darabnak ezer karaktere volt” – mesélte a Vogue-nak az élményéről a tervező. Majd egy antik brossokkal teli standhoz ment, ahol ugyanilyen mély benyomások érték. A kiruccanásból egy olyan 2025-ös őszi kollekciót teremtett meg, amely határozottan modern, mégis, mintha egy korábbi életet már élt volna.

Ez a vintage ünnepe.

A hatalmas kasmírpulóverek a szegélyüknél direkt foszlanak, a túlméretezett bőrdzsekik kellemesen viseltesek. A motoros csizmák – némelyikük a lábszár közepén, mások a térd fölött voltak – látszólag pedig már voltak kint egy körre. A kötött forrónadrágokat és kardigánokat kristályos díszítésekkel birították be, de ettől még sincsen olcsó hatásuk, sőt. „Nem szeretünk spórolni, és csak a ruhák elejét csinosítani. Amikor kisétálsz valahonnan, ugyanolyan elbűvölőnek kell lenned, mint amikor besétálsz” – mondta a tervező. 

Brandon Maxwell 

Klasszikus szabásvonalak modern elemekkel kombinálva, egyenlő a kifinomult megjelenéssel. Brandon Maxwell hozta a tőle megszokott luxus életérzést, amihez az említett modernitás annyit ad hozzá, hogy minden szett lesétálhatna a kifutóról az utcára. A lehető legjobb értelemben. 

Amikor elkezdtem, én akartam lenni az a ruha, amit valahol viseltek. Most már csak a pulóver akarok lenni, amit reggel felvesznek, és egy igazán jó nadrág.

A szettek elképesztően kreatívak, mindenhol van egy kis csavar. Hatalmas kedvenc például a dupla frontú bőrdzseki, az oversized kockás blézer a bordázott garbóval és az öves bőr tréningnadrággal vagy a felsők aszimetrikus felcsíptetése. A „pulóver, amit reggel felveszek” helyzet megoldására Maxwell a kötöttáru-specialistával, Ryan Roche-sal dolgozott együtt. A vékony kötött garbóktól a fekete állatfoltos intarziában pompázó, csigavonalas csőruhákig vagy a félrezipzárazott vaskos garbóig minden egy magasabb minőséget képvisel. Az „igazán jó nadrágok” alatt pedig főleg a bőrt és a lezser kényelmet értjük, amiket hol laza övvel, hol duplazsebes övtáskával dobja fel. Csak egy szettet mutass, amit nem viselnél szívesen!

Sergio Hudson 

Egy kis színügyi felüdülés az eddigi neutrálisabb szettek után azoknak, akik hisznek a színterápiában. Sergio Hudson egy éles és elegáns kollekciót mutatott be, amelyből áradt a hatalom és a csillogás, ennek ellenére a rendkívül sokoldalú és hordható megjelenésre összpontosított. Érdekes kontraszt, hiszen a tervező elmondása szerint a régi americana vonalat vitte tovább, a tervezőket, akiket gyerekkorában csodált. Ralp Laurent, Donna Karant vagy Calvin Kleint. És a sziluetteket elnézve tényleg ezt látjuk: letisztult, egyszerű, szeparált ruhatárat látunk. Amivel azonban Hudson is rányomta a saját bélyegét, azok a színek és meglepő színkombinációk. Ez adja az ő super és power woman hangulatát. Nem csoda, hogy olyan befolyásos nők, mint Jill Biden és Michelle Obama, mindig visszatérnek az ő szabott megjelenéséhez. A Sergio Hudson nő ugyanis nem fél a tekintélyt parancsoló színektől. 

A mi vásárlónk ezt akarja. Készítettem egy tavaszi kapszulakollekciót, amiben csupa semleges szín volt – és senki sem vette meg!

Prabal Gurung

A Walk Like a Girl című (májusban megjelenő) memoárja megírása közben Prabal Gurungnak szüksége volt arra, hogy végigsétáljon az emlékein. A múlt feltérképezése lehetővé tette a tervező számára, hogy lezárja néhány kevésbé pozitív emlékét, és a jövőbe tekintsen. Valamiféle változás mindenképpen elindult: Gurung nemrégiben indította el Atelier vonalát, amely az esti és alkalmi öltözködésnek van szentelve. Ez teszi lehetővé számára, hogy játékosabban bánjon a ready-to-wear ruháival, amelyek az elmúlt szezonokban egy lazább irányba mozdultak el. Mindemellé pedig alkalmazza a történetmesélés eszközét is. Az egyik téma, amit Gurung az őszi kollekciójában fel akart fedezni, az a múló pillanat volt. Az a pillanat, ami egy éjszakai szórakozás és a másnap reggeli között telik. Amikor egy nő a férfi szeretőjétől elrabolt ruhákban jelenik meg, kicsit elnyűtten, kicsit slamposan, mégis tökéletesen sikkesen. 

Forrás és fotók: Vogue Runway