“Aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet” – hangzik a mondás, és ha ez a tétel igaz, akkor Katja Schläfli az egyik legjobb ember a világon. Az Arioso csúcsminőségű virágüzlet alapítója már gyerekként tudta, hogy szerelmes a virágokba és semmi másban nem tudja elképzelni az életét. Azt viszont még nem tudhatta 12 évesen, hogy egy apró svájci faluból egészen Budapestig fogják sodorni az álmai és a szenvedélye. Interjú.
FS: Kezdjük az elején: hogyan kerül egy svájci virágkötő Budapestre?
KS: Ez egy elég különös történet. Még a kétezres évek elején, mikor már virágkötőként dolgoztam, megismerkedtem egy hölggyel, akinek magyar volt a férje. Nagyon tetszett neki a stílus, amit képviselek és megkérdezte, miért nem jövök el Budapestre virágkötőnek? Ugyanis szerinte nagy szükség lenne egy ilyen típusú virágboltra Magyarországon. Ekkor még sosem jártam Budapesten, de megkérdeztem a férjemet, mit szól az ötlethez. Tetszett neki, úgyhogy még a 2000-es évek elején eljöttünk Budapestre; azonnal magával ragadott a város és úgy döntöttünk: belevágunk. Mindketten otthagytuk svájci munkahelyünket, ide költöztünk és miközben üzletet kerestünk, befejeztem Ausztriában a virágkötészeti mesterképzést is.
Mi fogott meg leginkább Budapestben? Miért döntöttél úgy, hogy belevágsz?
Azt hiszem, leginkább azért, mert itt valami újat, valami mást hozhattam létre. Kihívást szerettem volna, teremteni szerettem volna valamit. Svájcban már gyakorlatilag minden készen van; más a piac, már ki van szolgálva a klientúra. Abban az időben tényleg szükség volt erre a stílusra Budapesten: kiszolgálatlan volt a potenciális ügyfélkör, akik magas minőségű, egyedi virágkötészetre és virágdekorációra vágytak. Az első pár év nagyon nehéz volt: nem beszéltük a nyelvet és egy üzletet kellett felépítenünk a semmiből. A Király utcában nyitottuk az első boltunkat, ami kávézóval és lakberendezési üzlettel is kibővült, ezután következett a MOM Park, majd a harmadik virágüzletünk is megnyitott a Fashion Street-i Kempinski Hotel Corvinusban.
Miben különbözöl a többi virágostól?
Nem figyelem a trendeket; a saját stílusomat valósítom meg. Minőséget és luxust kínálunk, de mindezt természetes módon: úgy mutatjuk meg a virágokat, ahogy természetesen léteznek.
Hogyan tudjátok fenntartani ugyanazt a minőségi kínálatot egész évben?
Heti kétszer megyünk a virágpiacra, virágaink körülbelül nyolcvan százaléka Magyarországon terem. A kezdetektől a filozófiánk egyik legfontosabb alapköve, hogy helyi termelőkkel dolgozzunk. Sajnos Svájcban már egyre kevesebb virágtermelő van, Magyarországon viszont folyamatosan meglep, mennyire minőségi és változatos virágot termelnek itt. Emellett nagyon fontos, hogy szezonálisan dolgozunk; például nyáron nem találsz nálunk tulipánokat: azok természetes elvirágzása már tavasszal megtörtént. És amellett, hogy unalmas is lenne folyton ugyanazokkal a virágokkal dolgozni, az ökológiai szempontok miatt is sokkal jobb a helyben aktuálisan termő virágokat beszerezni és az évszakokat követni – egyedül a téli, nem igazán termő időszakban hozunk be több import virágot. Mellesleg a boltban látható egzotikus virágok nagy részét is Magyarországon termelik.
A zöldjeinket is szinte teljesen Magyarországról szerezzük be és ez a kínálat szintén szezonálisan változik. Már vannak családok, akik kifejezetten nekünk termelnek virágokat, zöldeket. Szeged kifejezetten fontos termelőterület, ugyanis a termálvíz miatt az üvegházak még télen is melegen tudnak tartani virágokat, így az egzotikus virágok is megteremnek – svájci ismerősök gyakran meg is lepődnek, mennyi egzotikus virág terem meg itt az országban, például a heliconia vagy épp a papagájvirág.
Hogy fest egy átlagos heted?
Virágkötőként már kevéssé dolgozom; a vállalkozás mérete miatt leginkább a dizájnnal foglalkozom, megtervezem ától-zéig a dekorációkat vagy épp helyszínfelmérésre megyek. A hotelekben, például a Kempinski Hotel Corvinusban és a The Ritz-Carlton Budapestben ez a dekorációs munka folyamatos, heti szintű. A férjem intézi a cég üzleti részét, én a vizuális, kreatív és operációs részekért felelek.
Szerencsére az irodában is virágokkal vagyok körülvéve, emellett folyton találok egy-egy új részletet, kihívást a munkámban. Imádom az épületeket, ahol rendezvényeket szervezünk és dekorálunk. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen fantasztikus terekben dolgozhatok.
Persze gyakran nagy kihívást is jelent, hogy az ügyfél vágyait összehangoljuk az adott építészeti stílussal, a virágokkal és a dekoráció többi részével. Sok megrendelőnk már konkrét elképzelésekkel jön hozzánk, melyhez szakmai tudásinkkal hozzájárulva akár egy teljesen új, alkotás lesz a végeremény. Így félig-meddig pszichológia is ez a munka: fel kell fedezni, mit is szeretne igazán a kliens, mi az a hatás, ami el kíván érni.
Mikor szerettél bele a virágokba?
Gyerekként, szinte azonnal. A svájci iskolarendszerben már 12-13 évesen megnézhetsz egy hétre egy-egy szakmát, ami tetszik, majd később szerződhetsz gyakornokként ezekhez a cégekhez. Úgyhogy már 12 évesen, egy ötszáz lelkes svájci faluban tudtam, hogy ez nálam nem egy múló szenvedély: erre a munkára születtem.
Katja Schläfli. az Arioso alapítója
Honnan jött az Arioso név?
Nem akartam valami butácska nevet, mint például Katja virágboltja – valamilyen latin nevet kerestem. A Király utcai boltunk közel van az Operaházhoz, ezért elkezdtem utánanézni az operai műfajoknak, ahol rábukkantam az Arioso szóra – az arioso rövid áriát jelent. Szép a jelentése, jól is hangzik és könnyen kiejthető. A logónk csakúgy, mint a név, nem változott a kezdetek óta.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Nem szeretnénk növekedni boltok tekintetében. A minőség stabil fenntartásához nem lehetsz ebben az üzletágban túl nagy. Valamint a kiszolgálás a legfontosabb; lehetnek gyönyörűek a csokrok, ha nem jó a kiszolgálás, az egész rendszer nem működik. Több hotel, több rendezvény vagy épp több workshop és esemény van a terveink között, de boltok tekintetében jelenleg nem szeretnénk tovább terjeszkedni. Nagyon szerencsések vagyunk: olyan dekorációkat készíthetünk olyan ügyfeleknek, amelyről még álmodni sem mertem! A szakmánkban a másik legfontosabb dolog a diszkréció. Az ügyfeleink bíznak bennünk, így gyakran a virágdekoráción felül a teljes dizájnt, meghívókkal együtt mi intézzük.
Mire vagy a legbüszkébb?
Boldoggá tesz az, amit itt felépítettünk. Eredetileg svájci a kultúrám, de már nem vagyok igazán svájci, 17 éve élek itt. Azonban magyarnak sem tartom magam teljesen – két világ között vagyok, azt hiszem… európai. Emellett nagyon büszkévé tesz, hogy csodákat hozunk létre és minőségi kiszolgálással boldoggá tesszük az ügyfeleinket. Egy jó virágkötő életre szóló kapcsolatot épít ki az ügyfeleivel: mi vagyunk azok, akik a születés, a házasság és igen, a halál pillanatában is a családdal vagyunk ezeken az eseményeken. És egy jó virágkötő képes érzelmeket közvetíteni a virágokon keresztül – mikor ez sikerül, mindig elégedett vagyok.