×

Ilyen az ideális őszi étrend Wossala Rozina szerint

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2019. 09. 20.

Az ősz a raktározás ideje, fontos, hogy ilyenkor felkészítsük szervezetünket a hidegre, és bővítsük vitamintartalékainkat. Az alábbiakban Wossala Rozina séf, a sárvári Spirit Hotel gasztrokalandok sorozatának egyik háziasszonya ad néhány őszi étkezési tanácsot, valamint mutat egy izgalmas receptet, amivel elkápráztathatod vendégeidet egy családi vagy baráti összejövetel alkalmával.

Nassolnál? Csak egészségesen!

Amikor egy esős napon bekuckózol a kanapéba, hajlamos vagy édességet vagy chipset majszolni? Próbálj ezek helyett inkább egészséges alternatívát találni: a szőlő, az alma és a dió vitathatatlanul az őszi idény sztárjai. A szőlőnek rendkívül magas az antioxidáns-tartalma, és olyan ásványi anyagok találhatók benne, mint a kálium vagy a szelén. Az almának nagy a C-, A- és B-vitamin tartalma. Sok benne a folsav, a kalcium, a magnézium és a kálium, valamint benne lévő pektin és gyümölcssav jó hatással van az emésztésre és a májra, illetve jó méregtelenítő is. Wossala Rozina egyik kedvence ősszel a dió, amelyik A- és E-vitaminban gazdag, többféle B-vitamin és telítetlen zsírsavak találhatóak benne, melyeknek kedvező hatásuk van a szívre és az agyműködésre.

Unod már a megszokott fogásokat? Újíts gazdag őszi zöldségekkel!

Ez az évszak különösen alkalmas arra, hogy új alapanyagokat és felhasználási módokat próbálj ki. Vehetsz például gyökérzöldségeket, hiszen ezek nagyszerűek a krumpli és más bejáratott köretek kiváltására. A cékla méregtelenítő és zsírégető hatású, valamint antioxidánsokkal, ásványi anyagokkal van tele, sok vasat, kalciumot és magnéziumot tartalmaz. Sokféleképpen felhasználható, bár legtöbben csak savanyúságként ismerik.

Jóízű adaléka lehet salátáknak, de akár chipsként is ehetjük. A zeller is csodás választás: magas a kalcium, foszfor, vas, magnézium, és káliumtartalma. Krémlevesként, és sütőben sütve is nagyon finom. A csicsóka szintén jól áll vitaminokban: káliumban, foszforban, cinkben, valamint C- és B-vitaminban illetve béta-karotinban is gazdag. Remek krumplipüré-alternatíva és krémleves-alapanyag lehet.

Természetes vitaminforrások őszre

Számos természetes vitaminforrás akad, amelyik az évnek ebben a szakában érik be. Ilyen például a kökény, amely jótékony hatással van a veseműködésre, és sokak szerint a vérnyomást is pozitívan befolyásolja. Ízletes mártást készíthetsz belőle, ami jól illik vadhúsok és csirke mellé. A homoktövis védi és erősíti az immunrendszert, fokozza az anyagcserét, csökkenti a vércukorszintet, védi a májat, ráadásul sokszor annyi C-vitamin van benne, mint a citromban. Lekvárfőzésre is alkalmas, csakúgy, mint a naspolya, ami vasat és kalciumot, emellett jelentős mennyiségű cserzőanyagot is tartalmaz. Sőt, még csonterősítő hatásáról is ismert!

Ugye nemcsak egyféle gombát ismersz? Nézd, mennyi közül választhatsz!

Ősszel van főszezonja a gombaszedésnek, ilyenkor megtelnek a piacok a kis kalaposokkal, amelyek értékes fehérjét, ásványi anyagokat és zsírsavakat tartalmaznak. A különféle gombáknak eltérő gyógyhatásuk van: a laska egyes források szerint rákmegelőző, a siitake gomba fogyasztását pedig keringési problémákkal küzdők számára javasolják. A pecsétgomba erősíti az immunrendszert, míg a gyapjas tintagomba a népi gyógyászatban vércukorszint-csökkentő hatásáról ismert. Mártások és levesek finom alapanyagai, továbbá tésztaételek kiváló adalékai lehetnek, de arra mindig ügyelj, hogy csak megbízható helyről és csakis bevizsgált gombát vegyél. Vitamindús és ínycsiklandó őszi étkezést kívánunk!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás