A londoni ősz nemcsak bámulatos, balzsamos időjárással, de bőséges divatfókuszú látnivalóval is kényeztette az idelátogatókat. Divatból sohasem elég, így a Chanel kiállítás után egy nappal könnyű lépteinket a Nothing Hill irányába fordítjuk, hogy megnézzük, mit kínál a látogatóknak a REBEL: 30 Years of London Fashion című kiállítás.
A tárlat, ami a Design Museumban vár ránk, a REBEL címet kapta. Nem meglepő ez az elmúlt évtizedek angol tervezőire gondolva, akik a divat nyelvét a társadalmi párbeszéd hangsúlyos eszközévé fejlesztették. A kilencvenes évek elején a mély gazdasági recesszió volt az ok a lázadásra, ami a divatiparban azonnal éreztette a hatását. Ez a kiindulópontunk. De a lázadásnak célja is volt: megfelelő mederbe terelni az új nemzedék energiáit és látásmódját. Körtvély Adrienne beszámolója.
A REBEL erősen kezd. A színek szupererővel dominálnak, a minták bátor mixtúrája kápráztat.
Elég a szürke minimálból!
Olvashatjuk az egyik 1993-as ruha feliratán tervezője hitvallását. És igen! Szín és mintamix nyerő páros a figyelemfelkeltő bekezdésre. Már az elején több kedvencünk lesz, de a Pompadour, illetve a lámpa- vagy ruhakreáció kedvcsináló alapozása után kicsit lehiggadunk, és informálódunk arról, hogyan lesz a lázadásból innováció, a problémából megoldás.
Az alap a tehetséges ember, aki a maga nyugtalan belső temperamentumával tör előre. Erre épülnek a rendszerek, amelyek a tervezői kvalitást és a befogadói igényeket rendezik közös látószög alá. A NEWGEN rendszerét a British Fashion Council alakította ki, két nagyon fontos csatlakozási pontot biztosítva a feltörekvő nemzedéknek: a média és a buyerek világát. Pillantsunk rá a kronologikus táblára egy kicsit.
Mintegy 300 brit tervező az évtizedek folyamán, többezer cikk a világ minden tájáról. Megfigyelhetjük beépülésüket a brit elit kultúrába, az egyik képen magát II. Erzsébet királynőt látjuk a NEWGEN egyik bemutatóján.
A kezdő név a kronológiában és a kiállítás folytatásában is nem más, mint LEE ALEXANDER McQUEEN. Jó kis nívópálca! Kezdeti időszakának TAXI DRIVER című kollekciójából láthatunk pár öltözetet, ő már akkor is a tökéletes szabászati formákkal dolgozott. Elgondolkodtató, hogy ez a kivitelezési mód, ami többszáz év tudását összegezve ma is a minőség záloga, egy olyan hagyomány, ami minden innovációs tervezői módszerben a fogaskerék alapja.
„Képzeld, mi lehetünk azok, akik mindent megváltoztanak!” valamint „NINCS HÜLYE KÉRDÉS!”
Ezzel a két alapüzenettel a híres brit tervezői iskolák következnek. A BFC által működtetett NEWGEN sikeres működését mi sem jelzi jobban, mint az, hogy a kétezres években már a START-UP szisztéma is elismerte a divatszektor erőfeszítéseit és fogadta a tervezői brandeket befektetésre. Ebben a szakaszban már túlmutat a divat az önkifejezésen, vagy éppen lázadáson. Itt a lázadás eredményei gazdasági potenciállá erősödnek. Öt tervező hitelesíti, hogy a divat az üzleti talpraállás történte is.
A tehetségmentoráló üzleti háttér bemutatása mellett párhuzamosan egy másik történet is kirajzolódik a kiállításon. Az angol klub és zenei élet élet, mint inspiráló, pulzáló, állandóan változó és kísérletező terep ebben kiemelt szerepet kap. London különösen erős ebben, a különböző kulturális hátterű és más lehetőségeket megélő, válaszokat kereső emberek szabad terepe, ami képes divatot teremteni, vagy éppen megsemmisíteni.
A 21. század 23. évében mi nem maradhat ki egy innovatív divatkiállításból? A virtualitás! A sminkszobában a Snapchat rajzol az arcunkra extrábbnál extrább kifutós sminkeket a korábbi emblematikus bemutatókról. Állíthatom, hogy ez a legzsúfoltabb és legvidámabb terem, a látogatók lázadó terepe.
A záró tér egy megaméretű kifutó, ahol 30 év tervezői alkotásai egymás mellett „vonulnak”. A látvány egyszerre megható és futurisztikus. Itt a válasz, mi történt az évtizedek alatt, mire adott választ a NEWGEN – magától értetődően megférnek a különböző testalkakatok, egyéni stílusok, kísérletek és eredmények. A brit divat a lázadás és az inkluzivitás csúcsa.
Fotók: ©Design Museum London / ©Körtvély Adrienne