×

Jöhet a tavaszi méregtelenítés? Így csináld jól!

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2024. 03. 5.

A tavasz beköszönte sokak számára olyan, mint az új év kezdete: egyet jelent a megújulással és megtisztulással kívül-belül, mert a tavaszi nagytakarítás nem csak a lakást érinti. Íme a méegtelenítés alap- és aranyszabályai! 

Idén már hatodik alkalommal hirdeti meg a Starbucks Kávéköltők elnevezésű irodalmi pályázatát, amelynek témája: „Generációk egymás közt”. Jelentkezni 2024. február 22. és március 24. között lehet.

Ha te is elhatároztad, hogy idén komolyan veszed a szezonális méregtelenítést, most segítünk, hogy tényleg jól is csináld! A GymBeam táplálkozási szakértője elárulja, mi az kritikus élelmiszercsoport, amit muszáj elhagyni annak érdekében, hogy sikeres legyen a méregtelenítés. Röviden: itt az ideje lemondani a feldolgozott élelmiszerekről! 

Tavaszi méregtelenítés: itt az idő!

Az utóbbi évtizedekben kialakult modern életstílussal együtt jár a feldolgozott élelmiszerek túlzott fogyasztása. Habár testünk képes önmagától is gondoskodni a káros anyagok kiválasztásáról és kiürítéséről, az emberi szervezet sokszor nehezen tud lépést tartani a megváltozott étkezési szokásokkal. Így érdemes évente legalább egyszer beiktatni egy méregtelenítő kúrát, hogy megszabadítsuk testünket a káros lerakódásoktól. Szerencsére néhány egyszerű szokás kialakításával már sokat tehetünk azért, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben!

Mi is az a méregtelenítés?

A szervezetben lezajló természetes méregtelenítő folyamatokat elsősorban a máj, a vesék, az emésztőrendszer, a nyirokrendszer és a bőr végzik. Ezek a szervek a nap minden percében készenlétben állnak, hogy a kívülről, illetve a magában a szervezetben az anyagcsere-folyamatok során termelődő, potenciálisan káros anyagokat azonnal semlegesítsék, és eltávolítsák testünkből. Ezt a folyamatot már néhány egyszerű lépéssel serkenthetjük anélkül, hogy önsanyargató diétába vagy szélsőséges böjtölésbe kezdenénk. A legegyszerűbb, ha már az elején megfogjuk a dolgot, és jobban megválogatjuk, hogy milyen élelmiszereket viszünk be a szervezetünkbe.

A feldolgozott élelmiszerek hátrányai

A feldolgozott élelmiszerek közé tartozik minden olyan élelmiszer, amelyet szándékosan átalakítanak, feldolgoznak és plusz adalékanyagokkal látnak el. Az igazi problémát az erősen feldolgozott élelmiszerek jelentik: gondoljunk a chipsekre, felvágottakra vagy a virslire – az ilyen típusú élelmiszerekben nagy mennyiségű adalékanyagok található, megnövelt cukor-, nátrium-, só- és zsírtartalom mellett. Az ilyen ételek túlzott fogyasztása olyan egészségügyi problémákhoz vezethet, mint a magas koleszterinszint, a szívbetegségek, a cukorbetegség és egyes májbetegségek.

Méregtelenítés: hogyan csináljuk jól?

A GymBeam szakértői szerint a hatékony méregtelenítés egyik kulcsa, ha korlátozzuk a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását, és helyettük inkább tápanyagdús, feldolgozatlan élelmiszereket választunk.

Ezzel az 5 könnyű lépéssel pedig még egyszerűbb lesz az átállás:

1. Tudatos döntések: próbáljunk meg leszokni a péksütemények és nasik vásárlásáról. Inkább vásároljunk kisebb adagokat, és mindig törekedjünk arra, hogy a bevásárlólista főleg friss élelmiszerekből álljon. Ne feledjük, hogy ha nem tesszük be a kosarunkba, nem lesz otthon. Ha nincs otthon, nem tudjuk megenni!

2. Friss élelmiszerek a tányéron: próbáljuk ki, hogy reggelire vagy uzsonnára banánt vagy almát eszünk, ebédre pedig mindig fogyasszunk zöldséget is. A tányéron lévő ételek legalább fele vacsoránál is álljon friss gyümölcsökből vagy zöldségekből. 

3. Finomított szénhidrátok kizárva: ezek a gyorsan felszívódó energiaforrások nem tartalmaznak hasznos tápanyagokat, emésztést segítő rostokat, és nem biztosítanak hosszantartó jóllakottságot. Ilyenek a fehér lisztből készült kenyér, a kiflik, zsemlék és egyéb péksütemények. Helyettük válasszunk inkább egészséges alternatívákat, mint például a teljes kiőrlésű lisztek, zab- vagy rozspehely, burgonya és hüvelyesek.

4. Nasi egészségesen: a szokásos chipsek és csokik helyett vegyünk magunkhoz magas fehérje- és rosttartalmú nasikat. Ezek kevesebb cukrot és zsírt tartalmaznak, és hamarabb el is telítenek. Édesség utáni vágyunk elégítsük ki inkább natúr diófélékkel és magvakkal, egy finom proteinszelettel, vagy alacsony cukortartalmú gyümölcsökkel. 

5. Tervezzünk előre: az éhség gyakran arra késztet minket, hogy rendeljünk gyorsételeket, amelyektől csak rövid távon lakunk jól. Ezért a menüsor tudatos megtervezésével, és az egyre elterjedtebbé vált előre főzéssel kontrolálhatjuk, hogy milyen típusú tápanyagból mennyit viszünk be a szervezetünkbe.

Ezekkel az egyszerű lépésekkel egészséges és hosszú távon is fenntartható étkezési szokásokat tudunk kialakítani, amelyekkel természetesen támogatjuk szervezetünk méregtelenítési folyamatait. A testünk is meghálálja, ha valóban jól tápláljuk!