×

9 étel, ami egészségesebb, mint gondolnád

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE
by
2024. 03. 28.

A média sikeresen ráragasztotta pár ételre a „mumus” jelzőt, de felmerül a kérdés, hogy jogosan-e? Cikkünkben 9 olyan ételt hoztunk el nektek, ami valójában egészségesebb, mint gondolnátok!

Ha már maga a gondolat, hogy új elemeket iktass be a mindennapi rutinodba, nyomasztónak tűnik, akkor ez a cikk neked szól! Lehet úgy is változásokat tapasztalni, hogy közben nem fordítod feje tetejére az életedet. A cikkünkben összegyűjtött szokások segíthetnek abban, hogy önmagad lehető legjobb verziója legyél!

Volt egy időszak – egészen pontosan a covid alatt –, amikor egészen egyszerűen bizonyos kajákat kerültem, mivel a közösségi médiában azt láttam, hogy egészségtelenek. Ha a sok egészségguru azt mondja, hogy árt nekem, akkor az biztos úgy is van. Na, itt tévedtem egy hatalmasat! Ahelyett, hogy elkönyvelnénk bizonyos ételeket „rossznak”, érdemes egy kicsit más nézőpontból megközelíteni a táplálkozást. Koncentráljunk arra, hogy amit eszünk, az teljes értékű és minimálisan feldolgozott legyen. Emellett figyeljünk arra is, hogy mikor jelez a testünk, hogy éhesek vagyunk. Így tudjuk támogatni az egészségünket és a jóllétünket, miközben mértékkel ugyanúgy fogyaszthatjuk az „egészségtelen” ételeket. 

Na, de mik azok az ételek, amik igazságtalanul kapták meg a negatív jelzőket? Most ezeket hoztuk el nektek!

Burgonya

A burgonya egy igazi komfortkaja, de nem csupán üres szénhidrátról van szó. Valójában C-vitaminban, káliumban és rostban is gazdag. Magas a flavonoidok, karotinoidok és fenolsavak tartalma is, amelyek a tanulmányok szerint védelmet nyújthatnak a szív- és érrendszeri betegségek és a rák ellen, miközben gyulladáscsökkentő hatásuk is van. A burgonyából származó rezisztens keményítőről azt is megállapították, hogy javítja az inzulinérzékenységet, és szuper jótékonyan hat a bélrendszer mikrobiomjának egészségére. Azonban nem mindegy, hogyan készítjük el! A rezisztens keményítő kialakulása érdekében a kihűlt burgonyát a főzés után legalább 12 órán át kell állni hagyni, mielőtt elfogyasztanánk. És ha tényleg maximálisan ki akarjuk használni a krumpli előnyeit, érdemes megfontolni, hogy héjastul is fogyasszuk.

egészségesebb

Tojás

A tojás a magas koleszterintartalma miatt örvend rossz hírnévnek, de számos bizonyíték utal arra, hogy a tojásban lévő koleszterin valójában nem befolyásolja az ember általános vérkoleszterinszintjét, így érdemes lehet beiktatni az étrendünkbe. Elvégre alacsony kalóriatartalmú fehérjeforrás, és számos jótékony hatású tápanyagot tartalmaz, mint például kolint, biotint és A-vitamint. A változatos és kiegyensúlyozott étrend részeként, mértékkel történő fogyasztásuk hozzájárulhat az általános egészséghez és jólléthez.

Kávé

Mindannyian tudjuk, hogy a túl sok kávéfogyasztás tönkreteheti az idegeinket, de ha nem viszed túlzásba, rengeteg egészségügyi előnye is lehet. Antioxidánsokban gazdag, és számos betegség, köztük az Alzhiemer-kór, a Parkinson-kór, a szívbetegségek, a 2-es típusú cukorbetegség, sőt, még bizonyos ráktípusok kockázatának csökkenésével is összefüggésbe hozták. Hogy elkerüljük az idegességet vagy a borzalmas koffein okozta összeomlást, ne fogyasszunk napi négy csészénél többet. És ne feledd, nem mindenki kezeli egyformán a koffeint!

egészségesebb

Vaj

A vaj magas zsír- és koleszterintartalma miatt az egészségtudatos étkezők általában nem fogyaszthatják. Azonban lehet, hogy jobb neked, mint gondolnád! Nemcsak, hogy sok jótékony zsírsavat és zsírban oldódó vitamint, például A- és E-vitamint tartalmaz, de még a más ételekben lévő zsírban oldódó tápanyagok felszívódását is elősegítheti. Emellett vajsavforrás is, amely jótékonyan hathat a mikrobiomra, szabályozva az anyagcserét és elősegítve a bélrendszer egészségét. De a vaj talán legígéretesebb egészségügyi előnye, hogy konjugált linolsavat tartalmaz, amely fokozhatja az immunfunkciókat és rákellenes tulajdonságokkal bírhat.

Sajt

Lehet, hogy nem a sajt az első élelmiszer, ami eszedbe jut, amikor az egészséges táplálkozásra gondolsz, de valójában jó kalcium-, egészséges zsír- és fehérjeforrás lehet. Olyan fontos tápanyagokat is tartalmaz, mint a B12-vitamin és a foszfor, sőt, a tejtermékek fogyasztása még a káros LDL-koleszterin szintjét is csökkentheti, és jelentősen csökkentheti a stroke kockázatát.

Teljes tej

A legújabb kutatások szerint a teljes tejből készült tejtermékek összefüggésbe hozhatók az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség alacsonyabb kialakulásának kockázatával, és van bizonyíték arra, hogy a kis mennyiségű teljes zsírtartalmú tejtermékek még a szívnek is egészségesek lehetnek. De ne feledjük, hogy a tejtermékek esetében a mértékletesség és a jó minőségű, minimálisan feldolgozott opciók a legfontosabbak!

Diófélék

A diófélék kalóriadúsak lehetnek: fajtától függően 100 grammonként 650-700 kalóriát tartalmaznak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljesen el kellene kerülni őket – sőt, egyes tanulmányok szerint még a testsúly megtartásában is segíthetnek. A diófélék az egészséges étrend értékes kiegészítői, amelyek számos egészségügyi előnnyel járnak. Tele van tápanyagokkal, például egészséges zsírokkal, fehérjékkel, rostokkal, valamint alapvető vitaminokkal és ásványi anyagokkal, és rendszeres fogyasztása összefüggésbe hozható a szív egészségének javulásával, a gyulladások csökkenésével, a vércukorszint jobb szabályozásával és a testsúlyszabályozás támogatásával. A kulcs azonban itt is a mértékletesség! 

Csokoládé

A csokoládé gazdag polifenolokban és antioxidánsokban, amelyek egyaránt jótékonyan hatnak a szívre és csökkentik a gyulladásokat is. Emellett javíthatja az agyműködést és erősítheti az immunitásunkat. De ne használd ezt ürügyként arra, hogy beraktározz a kedvenc gyerekkori csokijaidból! A legjobb választás a jó minőségű étcsokoládé, amely nagy mennyiségben tartalmazza ezeket az egészséges kakaószárazanyagokat. Ha jót szeretnél magadnak és hiszel nekünk, akkor pedig kerülni fogod a fehér csokoládét: az csak kakaóvajat tartalmaz, amely nem rendelkezik ugyanezekkel az egészségügyi előnyökkel.

Zsíros halak

Az olyan zsíros halak, mint a lazac és a szardínia, egészséges zsírokat tartalmaznak, például olyan egyszeresen telítetlen és omega-3 zsírsavakat, amelyek jótékonyan hatnak a szív egészségére, az agyműködésre és az általános jóllétre. Mivel a szervezetünk nem képes egyedül előállítani ezeket a zsírsavakat, elengedhetetlen, hogy élelmiszerekkel bevigyük őket a szervezetünkbe. És ha vegán vagy, nem kell aggódnod: a lenmag, az avokádó, a diófélék és egyes algák is számos hasonló előnnyel járhatnak.

egészségesebb

Forrás: vogue.com, borítókép: Unsplash